Ovdje je riječ o pojavnom obliku izborne korupcije koji, iako finansijski nije previše značajan, s obzirom na posljedice koje izaziva značajno utiče na stanje u društvu i državi, a to je odvajanje ‘’procenta’’ od ličnog dohotka za stranku.
Političke stranke su jako netransparentne kada je finansiranje njihovog rada u pitanju, a zakonske odredbe koje regulišu ovu oblast su pune rupa koje omogućavaju zloupotrebe. Stranački prvaci najčešće izbjegavaju pitanja o finansiranju stranaka, a oni koji se odvaže da odgovore uglavnom zbunjeno mrmljaju o članarinama i donacijama što je zanemarljivo s obzirom na količinu sredstava koja se potroše u izbornoj kampanji. Naravno, detalji izvlačenja većeg dijela novca za stranke pojašnjeni su u tekstu Izbori u BiH (2): Namješteni tenderi za izvlačenje novca i predizborne usluge i radovi.
‘’DNS će se finansirati kao i tokom svih prethodnih izbora. Mi imamo izdvajanja po svakom našem zaposlenom. Statutarno je regulisano da je to svaki čovjek koji je politički, koji je od strane stranke predložen na neku poziciju, plaća 5% od svog ličnog dohotka. Imamo članarine i imamo priloge naših članova.’’, izjavio je Nedeljko Čubrilović, očito zatečen postavljenim novinarskim pitanjem početkom 2016. godine, a izjavu možete pogledati na sljedećem linku.
Dakle, Čubrilović je javno priznao da se političke partije jednim dijelom finansiraju tako što su svi imenovani ministri, zamjenici ministara, savjetnici, direktori, zamjenici direktora,…, a vrlo je moguće, i svi zaposleni u obavezi da političkoj stranci, zahvaljujući kojoj su došli na poziciju, plaćaju procenat. Plaćanje procenta se u kriminološko - kriminalističkoj, ali i pravnoj teoriji i praksi naziva ni manje ni vise nego REKET. Svakako treba istaći da ovo nije ovako regulisano samo u DNS-u već i u svim ostalim partijama koje se nalaze na bilo kojem nivou vlasti.
Za ovu vrstu reketa možemo reći da je legalna, dakle, gore pomenuti imenovani i zaposleni najčešće potpisuju ugovor kojim se obavezuju da im se od plate odbija procenat. Finansijski gladano, to i nisu neka značajna sredstva. Međutim, ako pogledamo malo šire, niti jedan častan, pošten i hrabar građanin ne bi trebao pristati na plaćanje bilo kakve vrste reketa.
Za posljedicu imamo to da se na pozicije ministara, zamjenika ministara, savjetnika, direktora, zamjenika direktora i slično postavljaju osobe čije su moralne vrijednosti vrlo diskutabilne, a da ne govorimo o njihovim stručnim kompetencijama. Generalno, sve pobrojano dovodi do nesagledivih posljedica po cjelokupno društvo i državu.
Piše: Slobodan Golubović
*Preuzimanje dozvoljeno uz obavezno navođenje izvora i imena autora
Коментари
Постави коментар